søndag den 2. november 2014

Kræmmerhus

Varme kræmmerhuse  køler af i snapseglas.
Jeg ville overraske min bedre halvdel med en lille dessert på vores fødselsdag. Det skulle være let og ikke noget jeg havde prøvet at lave før, så valget faldt på hjemmelavede kræmmerhuse med vaniljeis.

Jeg var du ikke helt tilfreds med dem, så her er en tilpasset opskrift. Men kig lige på din dej inden du bager, for den skal være lind, så du kan smøre et tyndt lag ud, dog må den ikke bare løbe ud.

Brug evt handsker til at rulle kræmmerhusene, for de skal rulles med det samme, de kommer ud af ovnen for ikke at sprække.


Brug (ca. 10 kræmmerhuse)
80 g blødt smør
85 g sukker
2 æg (eller et meget stort)
85 g hvedemel

Sådan gør du
Tænd ovnen på 200 grader.

Rør smør og sukker sammen til en ensartet masse. Tilsæt æggene et ad gangen og rør efter hvert æg, så du har en hel fin og ensartet dej. Vend melet i.

Smør 1-2 spsk dej ud på bagepapir på pladen - ca. 10 gange 15 cm. Prøv dig frem med hvor mange, du kan lave ad gangen, når de kommer ud, så de ikke når at knække i dejen. Bag i 4-5 min eller til de er let-gyldne.

Form kræmmerhusene og stil dem i fx snapseglas eller flasker til de er afkølet og bevarer formen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar